Sail Succes

Sales blog

Meer conversies met social media marketing

Wist je dat social media marketing een van de meest populaire vormen van online marketing is? Dat is natuurlijk niet voor niets, want gemiddeld zijn we tot wel 2,5 uur per dag bezig met het checken van posts op kanalen als Facebook, Instagram en Twitter. Reden genoeg voor bedrijven om in te zetten op social media marketing, want het heeft ontzettend veel potentie. Het enige wat we je absoluut aanraden is dat je voor deze vorm van marketing samenwerkt met een professional, zoals een online marketingbureau.

De voordelen van social media marketing

Als je het vergelijkt met andere vormen van online marketing, heeft het gebruik van social media marketing vele voordelen. Het is bijvoorbeeld een hele laagdrempelige manier van marketing voeren. Het is namelijk in principe gratis (behalve als je adverteert, maar dat is een ander verhaal) en iedereen kan na het aanmaken van een profiel en een pagina direct beginnen met posten. Daarnaast, we noemden het hierboven is, zit er een enorm grote doelgroep op social media. Hoe jouw doelgroep er ook uitziet, de kans is groot dat je deze op een van de platformen vindt. Welke je het beste kunt gebruiken voor jouw business kun je het beste vragen aan een online marketeer.

Daarnaast heb je bovendien heel veel vrijheid bij het gebruiken van social media. Je kunt enkel tekst posten, maar ook en afbeelding, video of zelfs podcast. En je kunt linken naar je webshop, naar je blog, naar je andere social mediakanalen, etc. Het laatste voordeel is dat je je doelgroep zeer specifiek kunt instellen als je adverteert, bijvoorbeeld op basis van demografische eigenschappen, locatie, geslacht en/of leeftijd.

Hoe creëer je een sterke post op social media?

Laten we even uitgaan van de populaire platformen Facebook en Instagram. Om daar op te vallen moet je zeer aantrekkelijke content maken, waar de lezer/kijker echt iets aan heeft. Zorg allereerst voor een aantrekkelijk beeld. Saaie foto’s of beelden met een lage resolutie zullen maar weinig respons opwekken. Daarnaast is het altijd slim om en vraag te stellen in, of aan het einde van je post. Dan geef je mensen namelijk reeds een voorzetje om op je post te reageren. Humor doet het daarnaast ook altijd goed. Humoristische posts waar mensen zich in herkennen worden bovengemiddeld vaak gedeeld.

Online marketing zelf doen of uitbesteden?

Natuurlijk kun je gerust zelf gaan experimenteren met social media marketing, maar er zijn niet voor niet mensen die daarin gespecialiseerd zijn. Elke ondernemer heeft zijn eigen vakgebied, en ondanks dat veel mensen denken dat ze hun ‘socials’ er ook gerust bij kunnen doen, is het vele malen rendabeler als je daarvoor een online marketeer inschakelt. Het is natuurlijk niet gratis, maar als je een goede, ervaren marketeer te pakken hebt zal dit zich dubbel en dwars terugbetalen in de vorm van een hogere omzet.