Sail Succes

Sales blog

De trends in de horeca in 2020

Wanneer je een eigen horecazaak runt, is het belangrijk om de nieuwste ontwikkelingen bij te houden. De concurrentie is groot en als je niet inspeelt op de behoefte van de gasten, kan dit je zomaar gasten gaan kosten. Het is dus van belang om alle trends en ontwikkelingen in de gaten te blijven houden. Welke trends kunnen we in 2020 verwachten?

Uitbreiden van de vegan markt

Tegenwoordig is er steeds meer aandacht voor het milieu en het welzijn van dieren. Het is niet meer vanzelfsprekend om vlees te eten. Er komen steeds meer plantaardige alternatieven. Er worden zelfs volledige vegan restaurants opgezet en deze lopen goed. Als niet-vegan restaurant ontkom je er niet aan om ook enkele plantaardige alternatieven op de kaart te zetten.

Self-service

Vooral bij fastfood ketens is dit een belangrijke ontwikkeling, maar ook bij bijvoorbeeld de all you can eat restaurants. Door mensen zelf hun bestelling in te laten tikken, vermijden ze de wachtrij. Deze innovatie speelt in op de vraag naar snelheid en gemak. Om deze service te kunnen bieden, is het wel belangrijk dat het restaurant beschikt over de juiste software voor de kassa. Wanneer dit eenmaal is ingesteld, groeit de verkoop met ongeveer 6%.

Duurzaamheid

Met de groei van het bewustzijn over het klimaat, groeit ook de bewustzijn over duurzaamheid. Gasten willen weten waar de producten vandaan komen en deze moeten duurzaam gekweekt of verbouwd worden. Omdat de gast waarde hecht aan deze factoren, verwachten ze ook dat restaurants hier ook waarde aan hecht en dat ze transparant zijn over de afkomst.

Groei van maaltijdbezorging

Het past goed in de trend van gehaast leven en minder tijd hebben: het laten bezorgen van de maaltijd. Waar eerder thuisbezorgd de enige grote speler op de markt was, zijn daar de laatste jaren UberEats, Deliveroo, en Just Eat bijgekomen. Ook zijn er niet alleen maar pizza’s en fastfood te bestellen, maar tegenwoordig kan je ook hele 3-gangenmenu’s laten thuisbezorgen. Mensen willen nog wel de luxe van niet zelf hoeven koken en toch kwalitatief lekker eten hebben, maar willen daar de deur niet meer voor uit. Als restaurant is het dus belangrijk om na te denken of dit voor jullie ook een optie is. Ook gezien het bereik wat je daarmee vergroot.