De eerste stappen tot een innovatief bedrijf

Om mee te kunnen komen met de concurrentie, is het belangrijk dat je bedrijf wendbaar is en open staat voor verandering. Als je te lang blijft hangen in oude processen, is het gedoemd om te mislukken. Omdat de wereld verandert en omdat er steeds meer mogelijk is, hebben mensen ook steeds andere behoeften. Om aan die behoeften te kunnen blijven voldoen, moet je blijven innoveren. Innoveren kost tijd en geld, en dat moet je er ook in investeren. Uiteindelijk zal het je meer gaan opleveren. Welke aspecten zijn in basis belangrijk om te kunnen gaan innoveren?

1.      Effectief leiderschap

Ongeacht hoeveel medewerkers je in dienst hebt, is het belangrijk dat jij als eigenaar of directeur open staat voor verandering. Wanneer je erg koppig vast houdt aan je eigen idee dat je al jaren aan het doen bent, sta je niet open voor verandering. Het geloven in je eigen ideeën is goed, maar je moet ook in kunnen zien dat verandering soms noodzakelijk is voor het voortbestaan van je bedrijf. Dat iets vijf jaar geleden werkte, betekent niet dat dit over vijf jaar nog steeds werkt. Wanneer je niet wil innoveren, zal je al snel op zoek gaan naar de negatieve punten van een nieuw idee. Uiteindelijk gaat je dit de kop kosten en kan het zelfs leiden tot een faillissement.

2.      Open bedrijfscultuur

Om een innovatie te kunnen laten slagen, is het belangrijk dat er een open bedrijfscultuur heerst. Medewerkers moeten het gevoel hebben dat ze creatief kunnen denken en dat er fouten gemaakt mogen worden. Het maken van fouten is niet erg, het kan alleen maar nieuwe kennis opleveren. Stap eens af van het idee ‘zo doen wij het hier altijd’. Denk eens uit de geschetste kaders en probeer een nieuwe kant op te gaan. Vind je dit moeilijk? Overweeg dan om de hulp van een extern bedrijf in te schakelen. Er zijn verschillende bedrijven die gespecialiseerd zijn in het innoveren van bedrijven en deze levensvatbaar houden. Een bedrijf dat gespecialiseerd is in innovaties is Innovence. Een extern bedrijf kan naar jouw bedrijf kijken zonder gekleurde bril op te hebben. Daar komen nieuwe inzichten van.