Sail Succes

Sales blog

Wat betekent SEO en hoe belangrijk is het voor jouw online marketing?

Wat is SEO eigenlijk?

SEO of zoekmachineoptimalisatie is bedoeld om je eigen relevante zoekmachine marketing inhoud op prominente posities te laten verschijnen. Naast de positie (ranking) is het cruciaal hoe dicht de match is tussen de door de gebruiker geselecteerde zoekterm, de weergave van de zoekmachine marketing resultaten (snippet) en de relevantie van de landingspagina. Zoekmachineoptimalisatie is duurzaam als de gebruiker zijn taak (taakvoltooiing) op de website efficiënt kan oplossen.

Waarom is SEO zo belangrijk?

  • Gebruikers die via zoekmachines komen, hebben meestal een hoge mate van motivatie van jouw kant om het gewenste doel te bereiken. De gebruikers hebben immers een zoekterm ingevoerd die hen op de website heeft gebracht.
  • Voor veel bedrijven zijn zoekmachines de belangrijkste bron om algemene zoektermen te gebruiken om gebruikers naar hun eigen site te leiden. Dit betekent dat SEO (vaak) het belangrijkste kanaal is om nieuwe klanten te werven
  • Google is dankbaar: duurzame zoekmachine marketing leidt meestal ook tot duurzame ontmoetingen. Is er eenmaal een positie bereikt voor een zoekterm, dan is deze meestal erg stabiel als de zoekmachineoptimalisatie op een duurzame en gebruikersgerichte manier is opgezet.

Het doel van zoekmachineoptimalisatie

Het doel van SEO is dan ook niet alleen om aan de top te staan. Zoekmachineoptimalisatie heeft tot doel vertegenwoordigd te worden in relevante zoekmachine marketing zoektermen met relevante pagina’s op goede posities in de relevante zoekmachines. Naast Google kunnen deze zoekmachines ook zoekmachines zijn zoals Bing, Yahoo of Yandex, maar ook gespecialiseerde zoekmachines zoals Amazon (product zoeken), Indeed (job zoeken) of Trivago (hotel zoeken). De weergave van de tekst die beschikbaar is in de zoekmachines (fragment)is bedoeld om de gebruiker te motiveren om op het resultaat te klikken, met als doel te voldoen aan de verwachting van de gebruiker met betrekking tot de inhoud van de zoekterm, tekst en inhoud van de website. Voorwaarde is een duidelijke en eenduidige toegang tot de gehele relevante website, die optimaal is voorbereid voor gebruikers, ongeacht het device (mobielvriendelijk).